Autorica: Ana Škaro
U svom radu osmislila sam i implementirala jedinstven didaktički alat koji služi za razvoj govornih vještina i samopouzdanja pri javnom govorenju. Alat koji sam nazvala Mikrofončica jest mikrofon izrađen od drvenog štapića i glave lutke s ciljem razvijanja govornih vještina učenika, poticanja izražavanja mišljenja, osjećaja i stavova, kreativnog povezivanja nastavnih sadržaja i govorne produkcije, ali i razvijanja aktivnoga slušanja i međusobnom poštovanja. Mikrofončica je u našem razredu postala simbol izražavanja, pažnje i suradnje te snažan motivacijski alat za poticanje govora.
Kako ju upotrijebiti u nastavi?
Učenici vrlo brzo prihvaćaju Mikrofončicu kao glasnogovornicu razreda. Pravilo je jednostavno: tko drži Mikrofončicu taj ima pravo i prostor za govor, dok ostali pažljivo slušaju.
Primjeri:
- Intervjui s likovima iz književnih djela
Učenici ulaze u uloge likova iz pročitanih djela, dok sugovornici upotrebljavaju Mikrofončicu kako bi postavljali pitanja (poput novinara).
- TV emisije i radijske minute
Učenici kreiraju kratke emisije, vijesti ili reklame u kojima koriste Mikrofončicu. Mogu biti voditelji, reporteri, sugovornici. - Opis slika i predmeta
Mikrofončica se koristi u opisivanju ilustracija, predmeta iz prirode, umjetničkih djela… - Moje emocije
Mikrofončica je dobar posrednik i u izražavanju emocija. Učenici lakše govore kako se osjećaju jer im ona daje određenu sigurnost i zaštitu. - Završna evaluacija sata
Učenici upotrebljavaju Mikrofončicu kako bi odgovorili na pitanja poput: „Danas sam naučio…“, „Najviše mi se svidjelo…“, „Želim još saznati o…“…
Odgojno-obrazovni ishodi
Š HJ A.1.1. Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje.; OŠ HJ B.1.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.
osr A.1.1. Razvija sliku o sebi.; osr A.1.2. Upravlja emocijama i ponašanjem.; osr A.1.3. Razvija svoje potencijale.; uku A.1.4. 4. Kritičko mišljenje: Učenik oblikuje i izražava svoje misli i osjećaje.
Zaključak
Mikrofončica nije samo simbol pažnje i govora nego i metafora sigurnog prostora u kojem svaki učenik ima pravo na svoj glas. Njena uporaba nadilazi klasične metode poučavanja i unosi živost, razigranost i demokratičnost u učionicu. Jednostavna u izradi, ali izuzetno snažna u pedagoškom učinku, Mikrofončica može lako pronaći svoje mjesto u svakom razredu koji njeguje aktivno učenje, suradnju i izražavanje.